Wat zet je op de trouwkaart?

Ondanks dat er een aantal dingen zijn die volgens de etiquette op de trouwkaart horen te staan, wil ik je op het hart drukken dat niets moet en dat alles mag. Het gaat er vooral om dat jullie je goed voelen bij de kaart. Om er voor te zorgen dat je de belangrijkste dingen vermeldt heb ik ze hieronder voor je uitgeschreven. 

We beginnen met het ontwerp van de kaart zelf. Dit geeft jullie gasten meteen de eerste indruk hoe jullie dag er uit zal gaan zien. Je kunt hierbij denken aan een thema bruiloft, is het formeel of informeel, enz. De manier van communiceren pas je ook hierop aan. Dat schept duidelijkheid voor de gasten en zo voorkom je dat je bestookt wordt met vragen die je had kunnen voorkomen. 

De kaart laat voor een groot gedeelte zien wat voor bruiloft jullie zullen hebben. Heb je bijvoorbeed gekozen voor een themabruiloft, dan kun je deze sfeer en kleuren laten terugkomen in de overige kaarten, zoals de RSVP, menukaarten, tafelkaarten en bedankkaarten. Het uitbreiden van de drukwerk in dezelfde stijl noemen we een trouwhuisstijl (handig om te weten ;-). 
 

JULLIE NAMEN

'Ja duh', hoor ik je denken, maar het is natuurlijk belangrijk dat het duidelijk is wie er gaan trouwen. Volgens de etiquette komt eerst de naam van de vrouw en daarnaast / daaronder de naam van de man, beide met of zonder achternaam. Vroeger was het zo dat de ouders vaak de bruiloft betaalden en daarom werden zij ook genoemd op de kaart. Tegenwoordig zie je dat eigenlijk niet meer (althans, niet in Nederland) dat de ouders genoemd worden, maar voel je vrij om dit wel te doen als jullie dit willen. The choice is yours!
 

HET HUWELIJK

Hierbij hoort alle informatie die jullie gasten moeten weten. Denk hierbij aan de datum van jullie grote dag, de locatie (en informatie die hierbij hoort zoals parkeergelegenheid, routebeschrijving ed.) en eventueel het programma van de dag. In het programma zet je de tijd en locatie (als je deze dag op meerdere locaties zult zijn) wanneer je jouw gasten verwacht, tijd en locatie van de huwelijksvoltrekking, Ook de receptie en het feest vermeld je hierin. Mocht jullie ceremonie in de kerk plaatsvinden, dan vermeld je daar ook de tijd en locatie van.
 

FEEST

Is jullie dag opgedeeld in verschillende momenten, dus een receptie en een feest? Dan zet je dit ook op de kaart of in het programma. Ook de eindtijd zet je erbij. Dit is niet alleen fijn voor jullie, maar ook handig voor je gasten zodat ze weten hoe laat ze ongeveer weer thuis zullen zijn.
 

MEERDERE VERSIES VAN DE KAART

Heb je de gasten verdeeld over de dag of mensen die je alleen op het feest uitnodigd? Let er dan op dat je per kaart de goede informatie toevoegt. Je hoeft de ceremoniemeester niet te benoemen voor mensen die alleen op jullie feest komen. Je kan ook kiezen voor 1 kaart met daarin een extra inlegkaart met informatie voor de daggasten. Ook hier geldt weer: doe dat waar jullie je goed bij voelen.
 

RSVP

Répondez s’il vous plaît. Wat? RSVP is een afkorting die staat voor het Franse 'répondez s’il vous plaît' dat niet meer betekent dan 'antwoord alstublieft'. Door dit te vragen weten jouw gasten dat ze moeten laten weten of ze wel of niet aanwezig zullen zijn op jullie dag. Je kunt er nog bij zetten dat ze dit doorgeven aan de ceremoniemeester. 
 

CEREMONIEMEESTER(S)

Naast de naam van jullie (eventuele) ceremoniemeester(s) zet je ook zijn of haar contactgegevens erbij. Dit kan een telefoonnummer en/of emailadres zijn. Jullie gasten kunnen dan bij de ceremoniemeester terecht met vragen en vaak is zij of hij ook het aanspreekpunt op de dag zelf. 
 

CADEAUTIP

Niet verplicht, maar altijd handig om op de kaart erbij te zetten. Ook is het mogelijk om hier weer de ceremoniemeester te noemen of door een link te zetten naar jullie wensenlijstje. Je kunt ook vragen om een bijdrage voor de huwelijksreis.
 

DRESSCODE

Door een dresscode toe te voegen aan de kaart weten je gasten precies hoe ze gekleed moeten voor jullie bruiloft. Heb je geen dresscode? Dan hoef je het natuurlijk ook niet te vermelden.